Mindfulness

 

   Start nieuwe training op 24 oktober 2016

   

 

 

STRESSVERMINDERING DOOR MINDFULNESS.

Waarom?

Doordat gebeurtenissen soms anders gaan dan we zouden willen ervaren we spanning. Een beetje spanning kan geen kwaad en zorgt ervoor dat we alerter zijn en wat meer ons best doen. Dit heeft dan een positieve uitwerking op het resultaat.

Echter als we vaker spanning ervaren en langduriger, dan kan het onprettig worden of ons gaan beheersen. We worden vermoeid of zitten in een cirkeltje en komen er niet uit. Dat noemen we stress.

Een manier om hier gemakkelijker mee om te leren gaan is door het intensief  beoefenen van Mindfulness ofwel opmerkzaamheid.

Daar gaat deze training over.

 

Ik bied een praktische training aan waarin je gaat leren om je aandacht meer te richten, meer in het hier en nu te zijn en minder te oordelen.

Dit gebeurt door het doen van aandachtsoefeningen en ervaringsoefeningen, soms in combinatie met bewegingsoefeningen.

We doen dit in een kleine groep van maximaal 6 personen, zodat er veel persoonlijke aandacht is.

We gaan niet veel praten, dat kunnen we vast al heel goed. We gaan vooral veel  onderzoeken en ervaren wat er zoal waar te nemen valt in je lijf, je gevoel en je gedachten.

Op deze manier leer je om meer aanwezig te zijn in het moment.

 

In het moment wordt je je meer bewust van hoe je denkt, voelt en reageert.  Je leert jezelf beter kennen en daarmee ben je beter in staat  keuzes te maken die goed voor je zijn.                  

Door met meer vriendelijkheid en mildheid te kijken naar jezelf, anderen en situaties zul je merken dat je meer rust gaat ervaren in je dagelijks leven.

Daarnaast is bewezen dat regelmatig beoefenen van Mindfulness leidt tot vermindering van fysieke klachten en burn-out en de kans op depressie verkleind.

 

Voor wie?

Aandachttraining is goed voor iedereen. Je hoeft geen fysieke of mentale problemen te hebben om er aan te beginnen.

De eigenschap die je traint, mindfulness (opmerkzaamheid), is een gewoon menselijke eigenschap, maar één die voor veel mensen weinig ontwikkeld is.

 

Wat kun je verwachten?

Bij aanmelding volgt eerst een intakegesprek. Daarin wordt een praktische vragenlijst doorgenomen en evt. persoonlijke bijzonderheden geïnventariseerd. Ook wordt er beoordeeld of de aandachttraining geschikt voor je is.
De training zal alleen effect hebben als er thuis ook intensief geoefend wordt. Dit betekent dagelijks ½ tot 1 uur oefenen. Je krijgt een werkboek mee met theorie en om het thuisoefenen te ondersteunen.
De training is in kleine groepen (max. 6 pers.)
Er is beperkt plaats. Plaatsing op volgorde van aanmelding.

 

Onderwerpen:

Elke week heeft de training een ander thema:

De automatische piloot
Omgaan met hindernissen
Bewustzijn van de ademhaling
Aanwezig blijven
Toestaan, laten zijn
Gedachten zijn geen feiten
Hoe kan ik het beste voor mezelf zorgen
Nu verder en de rest van je leven.

 

Wanneer en waar?

8 maandagavonden van 19.30 tot 21.30 uur

Adres:    Psychologenpraktijk en kenniscentrum Flonker

              R. Schumanstraat 38

              9728 SK Groningen.
 

Kosten?

De kosten zijn €320,-   incl. intakegesprek, werkboek en audiobestanden op usb (of CD).

 

Info en aanmelding

Wil je je aanmelden of wil je meer informatie,

Mail dan naar d.tammens@home.nl

Je kunt me ook bellen op  050 5265 121 of  06 -2009 31 41

Als ik niet in staat ben op te nemen, spreek dan in en ik bel je z.s.m. terug.

 

Wil je je aanmelden als cursist? Of wil je meer informatie?

 

 

 

Deze Training wordt gegeven door:

Dieuwke Tammens. Ik ben  fysiotherapeut en Mindfulness trainer.

De Aandachttraining die ik zelf heb gevolgd heeft me zoveel gebracht dat ik na een periode van beoefenen, bewustworden en verdiepen heb besloten een trainersopleiding te gaan volgen en zelf trainingen te gaan geven. Mijn leven is er zoveel gemakkelijker door geworden en dat gun ik iedereen!

Daarnaast heb ik in mijn werk als fysiotherapeut onder andere te maken met mensen met chronische pijnklachten, stressgerelateerde fysieke klachten, hartaandoeningen en neurologische ziektebeelden.

Ik heb in mijn werk ervaren dat er een sterke relatie bestaat tussen het mentaal en fysiek welzijn van mensen. Dat daar een constante wisselwerking plaatsvindt van elkaar beïnvloedende factoren.

Vanuit mijn achtergrond als fysiotherapeut zie ik het als een uitdaging om mensen te leren het lichaam te gebruiken als instrument voor bewustwording.

 

Naast mijn fysiotherapeutische werkzaamheden en nascholingen heb ik mij verder ontwikkeld d.m.v. de volgende opleidingen en trainingen:      

Spirituele Psychologie.
NLP Practitioner Opleiding.
Stressreductie door aandachttraining.
Pijn en stresshantering.
Mindfulness Trainersopleiding.